lördag 29 december 2012

Centralt innehåll - kommentarmaterialet


C.      Teknik, människa, samhälle och miljö.

 Kunskapsområdet är knutet till förmågorna att rdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö och förmågan att analysera drivkrafter bakom teknikutveckling  och hur tekniken har förändrats över tid
i de långsiktiga målen. Det har beröringspunkter med de natur­ och samhällsoriente­rande ämnena.

Tekniska lösningars användbarhet
I årskurserna 4–6 vidgas innehållet och undervisningen ska behandla hur vanliga tekniska system i hemmet och samhället fungerar, till exempel avfallshantering, transportsystem och andra större system i elevernas närmiljö.

Teknisk förändring
I årskurserna 4–6 ska eleverna studera hur tekniska system i hemmet och samhället har förändrats över tiden och några orsaker till detta.

Hållbar utveckling
Tekniken har ibland negativa konsekvenser för vår miljö, men utveckling av ny teknik kan också vara lösningen många miljöproblem och bidra till en hållbar utveckling. Att förstå vad hållbar utveckling innebär och ha kunskaper om resursanvändning, kan få stor betydelse för den enskilda elevens agerande som konsument. En sådan förståelse är också en rutsättning för att kunna delta aktivt i samhällsdebatten.
För årskurserna 4–6 anger kursplanen olika sätt att hushålla med energi i hemmet som ett centralt innehåll. I årskurserna 7–9 ska eleverna studera återvinning och åter- användning av material i olika tillverkningsprocesser och hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling.

Konsekvenser av teknikval

Människan har utvecklat och kommer att utveckla teknik som har både för­ och nackdelar för människan och miljön. Därmed skapar också tekniken debatt. Bilen och kärnkraften är exempel teknik vars konsekvenser  är omstridda och som ofta debat­ teras i samhället.
Genom att i årskurserna 4–9 studera  konsekvenser av teknikval från olika perspektiv kan eleverna en mer nyanserad bild av tekniken. Syftet är att öka deras medveten het och träna dem att göra självständiga val. Det kan dels handla om att bygga upp kraft att motstå den verkan som styr vår konsumtion. Dels om att de kunskaper som behövs för att kunna göra analyser som kan ligga till grund för egna teknikval.
I årskurserna 4–6 kan undervisningen fokusera för­ och nackdelar med mobil­ telefoni och annan teknik som eleverna möter i sin vardag.