C. Teknik, människa, samhälle och miljö.
Kunskapsområdet är knutet till förmågorna
att värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö och förmågan att analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och
hur tekniken har förändrats över tid
i de långsiktiga målen. Det har beröringspunkter med de natur och samhällsorienterande ämnena.
Tekniska lösningars användbarhet
I årskurserna 4–6 vidgas innehållet och undervisningen ska behandla
hur vanliga tekniska system
i hemmet och samhället fungerar, till exempel avfallshantering, transportsystem och andra större system i
elevernas närmiljö.
Teknisk förändring
I årskurserna 4–6 ska eleverna studera hur tekniska system
i hemmet och samhället har förändrats över tiden och några orsaker
till detta.
Hållbar utveckling
Tekniken har ibland negativa konsekvenser för vår miljö, men utveckling av ny teknik kan också vara lösningen på många miljöproblem och
bidra till en hållbar utveckling. Att förstå vad hållbar utveckling innebär och ha kunskaper om
resursanvändning, kan
få stor betydelse för den enskilda elevens agerande som konsument. En sådan förståelse är
också
en förutsättning
för att kunna delta aktivt i samhällsdebatten.
För årskurserna 4–6 anger kursplanen olika sätt att hushålla med energi
i hemmet som ett centralt
innehåll. I årskurserna 7–9
ska eleverna studera återvinning och åter-
användning av material i olika tillverkningsprocesser och hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling.
Konsekvenser av teknikval
Människan har utvecklat
och kommer att utveckla teknik som har både för och nackdelar för människan och miljön. Därmed skapar också tekniken debatt. Bilen och
kärnkraften är exempel på
teknik vars konsekvenser
är omstridda och som ofta debat teras i
samhället.
Genom att i årskurserna 4–9
studera konsekvenser av teknikval från olika perspektiv kan eleverna få en mer nyanserad bild av tekniken. Syftet är att öka deras medveten het och träna dem att göra självständiga val. Det kan dels handla om att bygga upp
kraft att motstå den påverkan som
styr
vår konsumtion. Dels om att få de kunskaper som behövs för att kunna göra analyser som kan ligga till grund för egna teknikval.
I årskurserna 4–6 kan undervisningen
fokusera på för och nackdelar med mobil telefoni och annan teknik som eleverna möter i sin vardag.